Page content

article content

8 tips voor wintertenen

Door de kou vernauwen de bloedvaten en worden de tenen minder goed doorbloed. Als een lichaamsdeel minder goed doorbloedt wordt, dan wordt het lichaamsdeel koud. 
Er wordt dan extra bloed naar het lichaamsdeel gestuurd om het lichaamsdeel weer te kunnen verwarmen. De bloedvaten zijn echter door de kou vernauwd en dus stroomt het extra bloed niet gemakkelijk door de vaten heen en hoopt zich juist op in de vaten. De bloedvaten en het weefsel op die plek worden beschadigd. Je krijgt daar dus rode (blauwe) zwellingen, last van vreselijke jeuk en pijn zeker als je tenen weer warm worden.

Wintertenen voorkomen kun je niet, wel de klachten verminderen:

  1. Smeer handen en voeten in met een vette crème.
  2. Probeer wisselbaden met 3 minuten warm water en 30 seconden koud water. Sluit af met warm water.
  3. Vooral (vochtige) kou vermijden. Moet je toch naar buiten, draag dan ruime en warme schoenen (liefst van leer) en handschoenen (wol).
  4. Zorg dat je schoenen niet te strak zitten. Hierdoor kunnen juist wintertenen ontstaan
  5. Ben je buiten, blijf dan in beweging.
  6. Massage; kan de pijn en de jeuk verlichten; ga wel voorzichtig te werk omdat de huid al erg gevoelig is
  7. Wees flink, NIET krabben! Ook al heb je ontzettende jeuk
  8. Warm nooit je voeten op vlakbij de verwarming, de kachel of de open haard, maar ook niet met een kruik.

Let wel, deze aandoening kan ook voorkomen aan je handen, vingers, voeten, benen, heupen, oren en de neus of andere uitstekende delen die blootgesteld zijn aan (vochtige) kou.

Wintertenen gaan vaak vanzelf over na een aantal weken, maar het kan ook zo zijn dat de zwellingen blaren worden en dat ze open gaan met zweren als gevolg. Daar zit je zeker niet op te wachten. Als je één keer last hebt gehad van wintertenen dan is de kans groot dat je ze het jaar erop weer krijgt.

Comment Section

0 reacties op “8 tips voor wintertenen

Plaats een reactie


*