Page content

article content

‘me time’ inplannen is belangrijk voor onze gezondheid

‘Me time’ ofwel vertaald ‘tijd voor mezelf’. Een tijd om te ontspannen, alleen te zijn met mijn gedachten, gevoelens. Maar ook een tijd van reflectie, een tijd van denken, slapen, actief zijn. Een tijd om te genieten van niets. Een tijd die ik met mezelf door breng, en ik hou ervan.

We weten wat ‘me time’ inhoudt en sommigen van ons weten zelfs hoe goed het voelt. Dus waarom doen we dat zo zelden? Het is altijd eerst iets anders of iemand anders eerst, vooral voor ons vrouwen.

Quality time

Wij zijn maatschappelijke wezens en interactie met onze mensen is essentieel voor onze ontwikkeling. Heel waar, maar wat we soms willen vergeten is dat ‘quality time’ belangrijk is voor het behoud van een gezonde relatie met jezelf. Het nemen van wat tijd voor jezelf is een onderdeel van zelfzorg en het speelt een belangrijke rol.

Me time

Voor jou is ‘Me Time’ een moment om te rusten, te ontspannen en tijd door te brengen met activiteiten die je gelukkig maken. Gebrek aan voldoende tijd voor deze dingen kan leiden tot angst, teneergeslagenheid en stress. Dus wat kunnen we doen om wat tijd voor onszelf te maken en niet alleen om erover te praten?

  1. Plan vooruit Plan ‘me time’ met jezelf en zet het in je agenda. Plan elke week vooruit en blijf bij het schema. Denk aan jouw ‘me time’ als een belangrijke ontmoeting of een afspraak met jezelf.
  2. Stel herinneringen op om wat tijd te nemen Vermijd het excuus “Ik ben het vergeten” en stel herinneringen in je telefoon op die je eraan herinneren om deze noodzakelijke tijd te nemen om bij jezelf te zijn.
  3. Maak een lijst met activiteiten die je wilt proberen of waar je van wilt genieten Dit kan een massage, een yoga sessie of een make-up les zijn. Maar ook een wandeling met of zonder hond, een boswandeling, een strandwandeling of gewoon zitten op een bankje in de natuur. Geniet van je hobby’s en vind tijd om dingen te proberen die je altijd al wilde. Wanneer was de laatste keer dat je een boek las? Duik weer eens een bibliotheek in en zoek een goed boek.

Voordelen ‘me time’

Nog steeds niet overtuigd? Lees dan deze 3 voordelen van ‘me time’:

  1. Emotioneel welzijn is even belangrijk als fysiek welzijn.
  2. Het nemen van ‘me time’ is een noodzaak optimaal functioneren.
  3. De relatie die je met jezelf hebt, is de basis voor elke andere relatie.

Dus ga door, plan een beetje ‘me time’ in je agenda en zorg goed voor jezelf.

Comment Section

0 reacties op “‘me time’ inplannen is belangrijk voor onze gezondheid

Plaats een reactie


*